piątek, 13 kwietnia 2012

Erythronium dens-canis - Psiząb liliowy

Psizęby zaczynają kwitnąć. Zimę przeżyły bez szwanku, mają kolorowe liście i oryginalne, zwisające kwiaty. Najszybciej zakwitają białe i różowe Erythronium dens-canis.  Kwitnie też już mój nowy nabytek Erythronium dens-canis Moerheimii o ośmiopłatkowych  kwiatach, zaliczany do pełnych - na trzech ostatnich zdjęciach. Kwiaty są większe, mają ładnie wybarwione płatki i wyraziste, dość szerokie brązowo zielone liście. Są niskie, ciekawa jestem jak się będą rozrastać, już w tym roku widać zgrabną kępkę i parę pędów z kwiatami.





27 komentarzy:

  1. nazwa piękna, ale i one cudne:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iva kwiaty ładne, a nazwa od kształtu cebuli powstała :)
      Pozdrawiam, miłego weekendu.

      Usuń
  2. Moje żółte dopiero wychodzą z ziemi, a u Ciebie już tak pięknie kwitną.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bustani moje żółte jeszcze w mocno zamkniętych pąkach, kiedyś pąki przemarzły i w ogóle nie zakwitły. Te szybsze są.
      Pozdrawiam, miłego weekendu.

      Usuń
  3. Hello Talibra,

    This flower is very special for me because I live in the country and we have a small forest on our property and guess what? We have the same species of flower but it is a native plant Erythronium americanum. The flowers are yellow but right now the leaves are coming out and in about two weeks we will have the flowers. I will put some pictures.
    I really like this variety in pink, it is gorgeous!
    Have a great weekend!
    Kind regards, Louise

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Louise chętnie je zobaczę, zazdroszczę takich widoków :). Erythronium americanum u nas ciężko jest kupić, może kiedyś uda mi się je nabyć.
      Pozdrawiam, miłego weekendu.

      Usuń
  4. A u nas zapadła decyzja strategiczna.
    Nie będę się zajmować ogrodem tak jak do tej pory, bo nie mam czasu. Awans i w ogóle :-)
    Będzie przychodzić pan i pelić moje chwasty i przycinać moje gałązki i trochę mi smutno, ale żal mi też zaniedbania moich roślinek drogich :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. POLALA nieraz tak trzeba, lepiej żeby ktoś się ogrodem zajął niż by miał się zmarnować. Ogród powinien być radością a nie utrapieniem, kiedyś będziesz miała czas to znowu sama będziesz pielęgnować swoje rośliny, niech Ci rosną zdrowo :)
      I gratuluję awansu :)
      Pozdrawiam, miłego weekendu.

      Usuń
  5. Jeszcze nie słyszałem o takiej roślinie, ale dowiedziałem się z sieci, że cebule psizębu liliowego zjadali kiedyś Tatarzy, gotując je w mleku lub dodawali do rosołu. Myślę jednak, że lepiej popatrzeć na piękne kwiaty, a rosół zjeść tradycyjnie - z makaronem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamiast podziwiać kwiaty konsumowali cebule, coś takiego :) Też wolę rosół z makaronem a na kwiaty popatrzeć.
      Pozdrawiam, miłego weekendu.

      Usuń
  6. pięknie wygląda jest super wszystkie kwiatki są kochane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agatka dziękuję :)
      Pozdrawiam, miłego weekendu.

      Usuń
  7. Piekne i dziekuje jeszcze raz ty wiesz za co .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Iza ładne są, niech Ci rośnie :)
      Pozdrawiam, miłego wieczoru.

      Usuń
  8. Ojej, u Ciebie już kwitną ?!
    Ja mam dopiero liście, ale to sadzonki zeszło roczne.

    Nie przypuszczałam, że to tak małe rośliny, myślałam że wielkości co najmniej żółto kwiatowej odmiany 'Kondo' ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaczynają, to pierwsze kwiaty. Są niskie, 'Kondo' to chyba najwyższe z nich, niestety nie pokazały się u mnie w poprzednim sezonie.
      Pozdrawiam, miłego wieczoru :)

      Usuń
  9. Śliczne to kwiecie choć nazwa dziwna. Owocnego a raczej kwietnego weekendu życzę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Maszka, no dziwna trochę. A weekend będzie owocny, jutro u mnie są pierwsze w tym roku targi roślin, spotkanie z przyjaciółmi, oby tylko dopisała nam pogoda.
      Pozdrawiam, wzajemnie udanego weekendu życzę.

      Usuń
  10. ...sama delikatność!

    Serdeczności!

    OdpowiedzUsuń
  11. Hello Tailbra,

    especially your first and fourth photo I find very beautiful. It is also a very happy flower.

    OdpowiedzUsuń

Witam, dziękuję za pozostawiony komentarz i zapraszam ponownie :)